Een dag uit het leven van Systeembeheerder Matthias

De drijvende kracht achter Novado zijn onze getalenteerde medewerkers. We laten hen graag zelf vertellen waar ze dagelijks mee bezig zijn en wat ze zo boeiend en leuk vinden aan hun job. Vandaag is het de beurt aan Matthias Wemel. Hij is al bijna 11 jaar System Engineer voor de Vanden Broele Group.

Dag Matthias! Kan je ons vertellen wat jouw job als systeembeheerder inhoudt?

“Ik ben verantwoordelijk voor de IT-infrastructuur van de Vanden Broele Groep. Kort gezegd komt dit neer op het configureren en ondersteunen van het netwerk, de computers, de servers en de applicaties. Ik zorg dat iedereen kan werken met haar of zijn laptop, zowel op kantoor als in de home office. Denk aan verbinden met de servers, printen, de nodige bestanden raadplegen en downloaden. Daar komen soms problemen en uitdagingen bij kijken. Het is mijn taak om die adequaat aan te pakken en op te lossen. Daarnaast zorg ik dat alles up-to-date en veilig blijft.

Hackers worden steeds sluwer en door succesvolle hackpogingen,waar ze veel geld uit slaan, worden ze groter en beter. Sinds de lockdowns en het telewerken zijn we razendsnel geëvolueerd naar werken in de cloud. Dit betekent een extra kans voor hacking. Goeie backups zijn hierbij een must! Velen beschouwen dit als vanzelfsprekend maar er komt heel wat bij kijken.”

Waarom zijn backups vandaag zo belangrijk?

“Backups zijn al sinds het ontstaan van IT ontzettend belangrijk. Vroeger gebeurden ze eerder uit noodzaak, om bij een crash van de hardware geen dataverlies te lijden. Vandaag de dag is het veel belangrijker om in het geval van hacking een stok achter de deur te hebben, aangezien crashes niet vaak meer voorkomen door de verbeterde technische mogelijkheden.

Het is noodzakelijk om backups te hebben van alle data die “on-premise” aanwezig is, namelijk op de interne/lokale servers. Daarnaast is het cruciaal om de data in de cloud te backuppen. Want nu leeft nog te vaak het idee dat je geen backups meer nodig hebt als data in de cloud zit. Het klopt dat alles in een degelijke en betrouwbare cloud-omgeving optimaal beschermd is, met versiegeschiedenis, online prullenbakken etc. Toch is het beter om ergens een backup van deze gegevens te hebben. Je weet maar nooit wat er met de data in de cloud plots kan fout lopen! Ook belangrijk is de locatie van de backup. Het heeft geen zin om simpelweg je harddisk met een backup van je laptop in dezelfde tas te steken. Stel dat je computertas gestolen wordt, dan ben je natuurlijk niks met die backup… Hetzelfde geldt voor backups van interne servers. Als de backup op dezelfde locatie staat en er breekt brand uit, dan sta je weer even ver. Nog een belangrijke parameter bij backups is de frequentie.

Hoe lang hou je backups bij? Hoe langer je ze wil bewaren, hoe groter de backup wordt en dus hoe duurder. Dan moet je een afweging maken op basis van de situatie en de inhoud van de data zelf. En dan kan je ook nog gaan nadenken over hoe snel de backup terug moet geplaatst kunnen worden in het geval dat je hem nodig hebt. Als je een enorme hoeveelheid data naar de cloud backupt, moet je rekening houden dat het downloaden van die backup na een incident ook wel enige uren of zelfs dagen in beslag kan nemen. Kortom, heel wat factoren om rekening mee te houden! Dit maakt het proces van backuppen zeer complex als je het écht goed wil doen.”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit voor jou?

“Op dit moment doe ik alles van thuis uit, zoals al mijn collega’s. Mijn werkdag begint bij het opstaan. Ik check of er geen berichten binnengekomen zijn op mijn telefoon over servers die niet naar behoren werken of van collega’s die ’s morgens vroeg problemen ondervinden om hun computer op te starten, in te loggen of met onze servers/applicaties te verbinden. Daarna kuis ik de servicedesk-mailbox uit. Hierin belanden alle alerts van backups en het is mijn taak om na te kijken of ze goed verlopen zijn. Daarna duik ik in de servicedesk-applicatie, waar iedereen tickets kan aanmelden. Dit gaat van aanvragen voorhardware/software tot rechten, problemen, de opstart van een nieuwe collega enzovoort. De hele dag door ondersteun ik ook de collega’s die via Teams allerlei zaken vragen: migraties ondersteunen, nieuwe hardware installeren, projecten opvolgen…”

Wat vind je zo leuk aan jouw job?

“Ik hou van de combinatie van het technische luik en de collega’s helpen met hun kleine en grotere problemen. Ik voel dat ik echt iets beteken voor het bedrijf. Want als de servers niet werken, is iedereen werkloos… Een goed werkende computer en vlot internet zijn vandaag de dag basisbehoeften geworden.”

Welke leuke dingen heb je al meegemaakt in je carrière bij Novado?

“Eén herinnering die me altijd zal bijblijven is onze aprilgrap enkele jaren geleden. Samen met een paar IT-collega’s hadden we de loginpagina van Facebook nagemaakt. Aangezien wij het netwerk beheren, kunnen we ervoor zorgen dat mensen die surfen naar facebook.com op onze versie terechtkomen in plaats van de échte Facebook. Iedereen die op 1 april dus naar Facebook ging, kwam op onze loginpagina terecht. Bij het inloggen verscheen telkens de foutmelding “paswoord niet correct”. Pas na 10 foutieve inlogpogingen verscheen een aprilvis. Al snel kwamen de eerste telefoontjes binnen: “ik kan niet meer op Facebook en ik heb het nodig voor mijn werk!” Hilarisch!

Ook onze jaarlijkse ‘groene dassen dag’ op de eerste dag van de lente, naar analogie met de collega’s in de tv-reeks Het Eiland, is altijd een hoogdag!”

Hoe kom je tot rust na een werkdag?

“Ontspanning zit vaak in kleine dingen. Gewoon mijn kinderen ophalen op school met de fiets en zien dat ze blij zijn, doet mij veel plezier. Het helpt om alle werk-gerelateerde zaken in perspectief te zien. Mijn wekelijkse mountainbike-tochten stonden in de winter op een laag pitje door de kou. Nu de lente eraan komt, kijk ik ernaar uit om in het zonnetje in de natuur rond te rijden. En hopelijk mogen we snel weer afspreken met vrienden om eens een goeie pint te drinken op café. Dat is iets waar velen naar uitkijken, denk ik.”

Tot slot nog een woordje van Bram Van Impe, General Manager van Novado:

“Er zijn van die jobs die je kan vergelijken met de schepen op het Suez-kanaal. Als alles goed gaat, vinden we het allemaal doodnormaal. We zouden zelfs vergeten dat er heel wat werk achter zit. Pas wanneer een schip de doorgang blokkeert, erkennen we de gevolgen. Zo is het ook met het werk van Matthias en de andere System Engineers bij Novado. Van zodra de systemen “plat liggen”, stopt de normale werkdag voor de meesten van ons. Veel SLA’s claimen het maar Matthias en team maken het ook effectief waar: een uptime van 99,9% én een maximaal veilige omgeving. En ja… ook de interne klanten kennen de glimlach van Matthias!”

Novado is volop op zoek naar versterking van het team. Word jij de volgende collega van Matthias? Check onze vacatures!