Ann en Nikolaas aan het woord over het BA & Beyond congres

BA & Beyond is een conferentie waar BA’s van over heel België hun kennis en ervaringen met elkaar uitwisselen om nog beter te worden in hun vakgebied. Alle onderwerpen die BA’s aanbelangen passeren de revue tijdens dit congres. Enerzijds gaat het over onze core competences die constant evolueren en waarover we 100% up-to-date moeten blijven, zoals process analysis, requirements management, strategy analysis en solution design. Daarnaast komen andere domeinen en thema’s aan bod die op het eerste zicht minder met BA te maken hebben maar waar we steeds vaker bij betrokken worden. Denk aan customer experience design, product ownership en strategie.

Ervaringen uitwisselen & groeien in ons vakgebied

Je kan BA & Beyond beschouwen als een katalysator waar deze subdomeinen en skills samenkomen en waardoor BA’s stappen vooruit kunnen zetten in hun rol. Als BA worden we hier overstelpt met nieuwe inzichten en ideeën. Dit stimuleert ons om bij te leren en concrete acties te ondernemen in ons eigen bedrijf.

In oktober 2020 was BA & Beyond aan de derde editie toe. Wij waren er in 2019 ook bij. Toen was het in Amsterdam en Brussel, waar we een presentatie gaven over visual facilitation techniques. We leerden toen veel bij en legden interessante contacten. We wilden het congres van 2020 zeker niet missen. Normaal zou het in Brussel plaatsvinden; daar keken we naar uit. Helaas stak corona er een stokje voor en werd het een online conferentie. Jammer maar niks aan te doen! Het was wel een succes want er waren 350 aanwezigen, in vergelijking met 280 het jaar ervoor.

Do BA’s play a role in making estimations?

Enthousiast als we zijn, staken we opnieuw een boeiende presentatie in elkaar voor onze even enthousiaste peers. Het thema: ‘Do BA’s play a role in making estimations?’. We kozen dit topic omdat we er zelf veel ervaring mee hebben. We kunnen hiermee echt een meerwaarde betekenen voor onze concullega’s zodat ze zelf met onze inzichten aan de slag kunnen.

Met Novado hebben we een approach ontwikkeld om accurate offertes op te stellen, waarin BA’s een belangrijke rol spelen. Vroeger wilden we altijd snel reageren op offerte-aanvragen. We wilden dit graag meer ‘gefundeerd’ aanpakken, zonder ons te baseren op veronderstellingen en door rekening te houden met alle betrokkenen. Daarom hebben we het proces van budgetten maken grondig geanalyseerd. We focusten in het bijzonder op onze eigen rol als BA.

Het resultaat van dat denkwerk: een concrete aanpak die bestaat uit 5 stappen. Alle leden van het projectteam spelen een belangrijke rol in elke fase. Wij als BA zorgen dat ze allemaal inspraak hebben en kunnen meedenken. Op die manier kunnen we een correcte offerte indienen die volledig beantwoordt aan de wensen van de klant, en komt niemand tijdens of na het project voor verrassingen te staan.

Deze gefaseerde aanpak heeft veel voordelen voor de klant. Doordat het volledige team betrokken is van bij het begin, verhoogt dit hun commitment en motivatie gedurende het project. Dankzij de grondige pre-analyse verloopt het project vlotter en efficiënter. De offerte is bovendien minder gebaseerd op veronderstellingen maar op concrete feiten en cijfers, wat een betere garantie is op succes. Everybody happy dus: de eigen medewerkers én de klant! Benieuwd naar deze vernieuwende aanpak? Bekijk de opname van onze presentatie.

Nieuwsgierig om zelf te ervaren hoe vlot een project verloopt met team Novado? Laat het ons weten via hello@novado.be.