Van Adobe Photoshop tot Figma: designtools bij Novado

Bij het ontwikkelen van nieuwe producten is het cruciaal dat het volledige team vlot kan samenwerken – zeker nu we allemaal van thuis werken – en dat alle stappen in het designproces naadloos met elkaar geïntegreerd zijn. De tools waarmee we onze producten ontwerpen hebben al een hele evolutie ondergaan. Om onze keuze van Figma als huidige designtool te begrijpen, moeten we weten vanwaar we komen. Tijd voor een korte terugblik door UX Designers Pieter en Tijs!

In den beginne was er… Adobe Photoshop en Sketch

Wanneer je vroeger een design wou maken, had je niet veel mogelijkheden. Adobe Photoshop was de meest voor de hand liggende keuze. Ik heb nog een tijdje geprobeerd om Macromedia Fireworks erdoor te krijgen. Maar na de overname van Adobe was het toen al duidelijk dat die tool geen lang leven beschoren zou zijn.

De eerste versie van Photoshop werd gelanceerd begin jaren ’90. Eigenlijk werd ze geprogrammeerd nog net voor de eerste webpagina is gemaakt. We kunnen dus zeker niet zeggen dat Photoshop er kwam met als doel om er ooit webdesign mee te doen. Photoshop is een tool voor beeldmanipulatie.

Jarenlang hebben we geprobeerd om toch een workflow op te zetten rond Photoshop en webdesign. Maar het is pas toen Sketch op de markt kwam dat er veel meer beweging in kwam. Vandaag heb je tal van mogelijkheden zoals Figma, Principle, Adobe XD, InVision Studio, Framer, Affinity Designer, Marvel… en wellicht vergeten we er nog heel wat.

Terwijl design vroeger vaak een “one man job” was, is dat nu niet meer het geval. Vandaag willen we zoveel mogelijk stakeholders (de klant, gebruikers, ontwikkelaars…) betrekken bij het designproces, en het liefst zo snel mogelijk. Dit doen we onder andere om ideeën af te toetsen, de technische haalbaarheid in te schatten of de werking ervan te evalueren. Dit kan alleen maar als de tool die je gebruikt dit goed faciliteert.

Figma: design, collaboratie en opvolging all-in-one

Na de komst van Tijs anderhalf jaar geleden hebben we onze toolset nogmaals geëvalueerd. Vóór Tijs maakten we onze designs in Sketch en gebruikten we Abstract voor het beheer. De schermen presenteerden we via InVision aan klanten en gebruikers. Dit werkte, maar het was vrij omslachtig en tijdsintensief om alles in sync te houden.

We hoorden en zagen heel veel positiefs over Adobe XD en Figma. Daarom besloten we om enkele weken de beide tools te gebruiken. We kwamen tot de conclusie om op dat moment voor Figma te kiezen. Adobe XD was toen nog niet zo uitgebreid en bood geen samenwerkingsmogelijkheden.

Figma is een tool die alles omvat inzake design, collaboratie (co-creatie) en prototyping. Het grote voordeel is dat het een cloud browser-based tool is die dus op elk platform draait.

In tegenstelling tot vroeger staat de tool niet (meer) in steen gebeiteld. Hij helpt je doorheen het proces, maar zou in principe snel vervangbaar moeten zijn. Op dit moment is Figma voor ons de ideale oplossing, maar over enkele jaren kan het Adobe XD worden of iets anders. Alles hangt af van hoe de markt evolueert. Meer dan vroeger zijn vandaag research, analysis, design en evaluation doorslaggevend in het designproces.

Tijdens dit proces moeten heel wat vragen beantwoord en knopen doorgehakt worden. Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat? Hier gaan we dieper op in in een volgend artikel. Hou deze blog dus in de gaten!