VDB Connect 2.0: user experience onder de loep

Kort en bondig

Vanden Broele Connect is een digitaal kennispunt voor medewerkers van besturen. Via grondige user experience analysis ontdekten we de noden van gebruikers en we vertaalden die in concrete aanbevelingen voor de ontwikkeling én de business.

De challenge

Een rijk beeld schetsen van de wensen en noden van Connect gebruikers en van daaruit aanbevelingen doen om hun gebruikerservaring naar een hoger niveau te tillen.

Onze aanpak

Het project ging van start met een kick-off waarin we de neuzen van onze teamleden in dezelfde richting zetten. Na de kick-off ging het onderzoeksteam aan de slag met diepte-interviews bij softwarearchitecten, helpdeskmedewerkers, redacteurs en marketeers die rechtstreeks met het product te maken hadden. Daaruit stelden ze een SWOT-analyse op, die dan weer inspiratie bood voor een grootschalige enquête bij gebruikers. Als sluitstuk van het analysetraject organiseerden we vier workshops waarin onze business analist en UX-expert samen met de gebruikers brainstormden over hoe we Connect kunnen optimaliseren.

Alle bevindingen uit het onderzoek werden vertaald naar specifieke requirements.

De resultaten

  • We bevraagden 3334 Connect gebruikers
  • Tijdens 4 workshops brachten we 32 klanten en 10 experts samen
  • We stelden vier gebruikerspersona’s op
  • Er kwamen ruim 60 potentiële requirements uit de UX-analyse
Het is interessant om mensen met verschillende achtergronden, functies en modules samen te zetten en vast te stellen dat ze toch wel heel veel zaken op dezelfde manier zien
Steven, HRM Connect gebruiker die deelnam aan een van de workshops