eGovFlow: het loket van de toekomst

Kort en bondig

eGovFlow is een handig digitaal loket dat burgers toelaat om attesten en aktes vanuit hun luie zetel op te vragen. Resultaat? Tijdswinst voor zowel inwoners als medewerkers van een stad of gemeente.

De challenge

Klassieke loketfuncties digitaliseren om tijd en geld vrij te maken voor complexe dossiers. Concreet vroeg Stad Kortrijk om een splinternieuw digitaal loket dat burgers toelaat om attesten en aktes snel en automatisch in hun mailbox te ontvangen.

De voorwaarden? Technische eenvoud, gebruiksvriendelijkheid en maximale beveiliging. 

Onze aanpak

Voor we aan de slag gingen met de ontwikkeling, luisterden we naar de klant. Via een grondige businessanalyse brachten we in kaart wat Stad Kortrijk precies verwachtte van een nieuw digitaal loket. Onze ontwikkelaars staan dicht bij de analyse, dus de specificaties uit de businessanalyse werden onmiddellijk afgetoetst bij het technisch team.
Daarna vlogen onze techneuten volop in de ontwikkeling.

Een glimp van hun gereedschapskist: .NET, jQuery, SignalR, Hangfire, SQL server, RabbitMQ.
Na een intensief ontwikkeltraject ging het webloket live. Natuurlijk hield ons werk daar niet op: we sturen de applicatie nog steeds continu bij en werken doorlopend nieuwe innovaties uit.

De resultaten

  • Al 2737 loketmedewerkers gebruiken eGovFlow
  • eGovFlow is beschikbaar voor 3 229 965 inwoners
  • In drie jaar tijd werden er ruim 400 000 attesten opgevraagd
  • Stad Kortrijk sleepte met eGovFlow de Gouden Bit Award van V-ICT-OR in de wacht

Ik kan stellen dat dit het beste softwarepakket is dat ik tot nu toe binnen onze organisatie gezien heb. Straf werk!
Ralf, Stad Maseik
Het bespaart hen niet alleen ongelofelijk veel tijd en moeite, het ontlast ook onze diensten zodat de wachtrijen voor anderen korter worden.
Jenne, burgemeester Zottegem